Ten dienste van de burger

Financieel gezonde gemeente.

Knokke-Heist is een financieel gezonde gemeente zonder aanvullende personenbelasting.
Gemeentebelangen bewaakt de gemeentefinanciën reeds 36 jaar en wij zijn fier op ons beleid.
Wij zullen onze gemeente financieel gezond houden.

De aanvullende personenbelasting is nog steeds 0%, en zolang de hogere overheid ons daartoe niet verplicht zullen wij dit niet veranderen. De Tweede verblijf taks moet behouden blijven en is een faire bijdrage van onze bezoekers aan de faciliteiten die we hen ter beschikking stellen. Bijkomende belastingdruk voor onze inwoners zullen we vermijden.

Efficiënte Gemeentelijke Diensten ondersteunen een dynamisch en efficiënt beleid.

Voor Gemeentebelangen zal de goede werking van de gemeentediensten altijd een prioriteit zijn. Onze Gemeentelijke Diensten zijn de ruggengraat van Knokke-Heist. Zij staan dagelijks garant voor de uitvoering van het beleid en zorgen met hart en ziel voor de dienstverlening voor bewoners en bezoekers. Zij zijn de ambassadeurs van onze gemeente.

Gemeentebelangen zal Knokke-Heist in de markt zetten als aantrekkelijke werkgever. Wij zullen ervoor zorgen dat flexibele verloning en looncomponenten aangeboden worden aan het gemeentepersoneel. We willen voor hen een interne screening organiseren rond efficiëntie en welbevinden. Het personeel zal nauw betrokken worden bij deze evaluatie, wat bijdraagt aan een voortdurende zoektocht naar betere dienstverlening.

Gemeentebelangen zal samenwerken met onze buurgemeenten om complexe problemen efficiënt aan te pakken. Wanneer gezamenlijke projecten en gedeeld personeel door het schaalvoordeel zorgen voor hogere efficiëntie, kunnen we onze diensten nog beter inzetten voor onze inwoners.

Gemeentebelangen werkt verder aan een betere dienstverlening door digitalisering van de gemeentediensten. Met innovatieve ingrepen verbeteren we de efficiëntie maar we blijven ervoor zorgen dat de diensten toegankelijk zijn voor iedereen. Ons e-loket is uitgebreid, waardoor inwoners makkelijker documenten per e-mail kunnen ontvangen. Wie niet vertrouwd is met digitale middelen moet nog steeds telefonisch of aan het loket geholpen kunnen worden. We blijven investeren in het onlangs opgestarte draagbare loket waarmee de dienst bevolking bij niet-mobiele burgers thuis de nodige documenten in orde brengt.

Wij zijn voorstander van het gebruik van data-analyse en Artificiële Intelligentie. Die stellen ons in staat om betere beslissingen te nemen en proactief oplossingen te bieden voor gemeentelijke uitdagingen.

Gemeentebelangen begint met het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke smartphone app voor alle inwoners, met directe toegang tot de gemeentelijke diensten, nuttige informatie, melding van problemen, reservatie van gemeentelijke infrastructuur, etc…